Mi ez a blog?

Ez a blog a motorozásról szól. Nagyon sok sajnálatos baleset történik, és nem mindig a motorosok hibájából. Rendszeresen megjelenő cikkeimben ahhoz szeretnék segítséget nyújtani, hogy hogyan lehet biztonságosan motorozni, és elkerülni a baleseteket.

Reklám

Hírlevél feliratkozás

Email Address

Címkék

Utolsó kommentek

Utas szállítása motoron

2007.10.03. 10:15 MihiAtti

Gyors tippek: Ismertető a motoron történő utasszállításhoz

  • Gyerek szállításhoz minden biztonsági és törvényi tényezőt be kell tartani. A gyerek elég érett legyen ahhoz, hogy felfogja, hogy rá is hárul felelősség azzal, hogy felül a motorra. Elég magas kell legyen ahhoz, hogy elérje a lábtartót. Viseljen helyesen rögzített bukósisakot, és más védő felszerelést. Elérje a sofőrt, vagy a kapaszkodót.

Felkészülés:

  • Az utasnak figyelembe kell vennie, hogy ő mint egy második ’vezető’ van jelen, és együtt kell garantálniuk a biztonságot.

  • Az utas hatással lesz a motor viselkedésére, a megnövekedett együttes tömeg miatt.

  • A nagyobb súly a hátsó gumik fölött megnövelheti a hátsó fék hatásfokát, ami  elsősorban a megcsúszás veszélyében jelentkezik. Az első fék hatásfoka viszont csökken. Ez azért van, mert az utas súlya kissé megemeli a motor elejét, vagyis a gumi kisebb felületen érintkezik az úttesttel, ami csökkenti a fékhatást, és ezt nem kompenzálja a hátsó fék hatásfokának növekedése.

  • A féktávolság megnőhet, ezért több időt és helyet kell hagyni a megálláshoz.

  • Az oldalszél nyomása is megerősödhet.

Motor felkészítése:

  • A motornak is alkalmasnak kell lennie utas szállítására.

  • Ha lehetséges a futómű felfüggesztését, és a gumi nyomást is hozzá kell igazítani a kétszemélyes utazáshoz.

  • Figlyelni kell arra, hogy ne lépjük túl a megengedett legnagyobb együttes tömeget.

Utas felkészítés:

  • Az utasnak is viselmie kell megfelelő védő ruházatot.

  • Az utasnak tudomásul kell vennie, hogy megoszlik a felelősség kettejük között.

Általános biztonsági megfontolások:

  • Mielőtt plusz felelősséget vállalsz azzal, hogy utast is szállítasz, győződj meg arról, hogy elég tapasztalt vagy hozzá.
  • Gyakorold utassal kis sebességnél a kuplung/gáz kezelést normál és vész fékezés mellett is, hogy hogy vészhelyzetben is helyesen tudj cselekedni. Ajánlott valami kis forgalmú helyen gyakorolni, például egy elhagyott parkolóban.
  • A kezeket és a lábakat tartsuk távol a forró és mozgó részektől.
  • Kanyarodáskor a vezető válla fölött kell átnézni a kanyarodás irányába
  • Kerülni kell a forgolódást, és a hirtelen mozdulatokat, mert ez zavarhatja a vezetőt.
  • Légy kész reagálni a szél hatásaira!
  • Tartózkodj a nagyon nagy sebességektől.

  • Készülj fel arra, hogy az utas sisakja a tiédnek fog ütődni hirtelen fékezésnél.



2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://motorozas.blog.hu/api/trackback/id/tr90184423

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lexus600 · http://www.tanulsag.blog.hu 2007.10.04. 20:58:16

Nagyon szuper ez az oldal ! Én is motorozom és ha sokan olvasnak hasonló dolgokat, talán könnyebb lesz mindenki élete !

Repics 2008.02.09. 20:05:34

Nagyon szuperek az írások, érdemes elolvasni, megfogadni.

Egy helyen véltem némi ellentmondást felfedezni. Az szerepel egyrészt, hogy az utas okűn a
"nagyobb súly a hátsó gumik fölött megnövelheti a hátsó fék hatásfokát."
Majd rögtön utána az, hogy: "A féktávolság megnőhet..."
Az utóbbit tapasztalatból tudom, de akkor hogy létezik, az előbbi? Szerintem nem az a probléma - különösen sport-, vagy sporttúra, illetve a mai nagy nyomatékú és erejú túra motoroknál, hogy a hátsófék hatásfoka megnő - ami elsősorban a megcsúszás veszélyében jelentkezeik -, hanem az, hogy az első fék hatásfoka csökken! Hiszen mi elsősorban ezt használjuk, viszont az utas súlya kissé megemeli a motor elejét, vagyis a gumi kisebb felületen érintkezik az úttesttel, ami csökkenti a fékhatást, és ezt nem kompenzálja a hátsófék hatásfokának növekedése. Vagy nem jól látom?
Egyébként még egyszer: nagyon szuper, kösz!
süti beállítások módosítása